ISO; Uluslararası Standardizasyon Organizasyonu’nun kısaltmasıdır. 1947 yılında kurulmuştur ve merkezi Cenevre'de olan bu organizasyon uluslararası standartları belirler ve bunlarla ilgili çalışmalar yapar. ISO belgeleri geçerlilik süresi genellikle 3 yıldır. Üçüncü yılın sonunda belge yenileme denetimi yapılmakta olup ara yıllarda ise takip denetimi bulunmaktaıdr. Eğer takip denetiminde kuruluş üzerine düşenleri yerine getirmiyorsa belge askıya alınır veya iptal edilir.
-
ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi
ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi; bir kuruluşun müşterilerinin gereksinimlerine, yasal ve mevzuat şartlarına uygun ürünler temin edebilme yeterliliğine sahip olduğunu, müşteri memnuniyetini sürekli artırmakta olduğunu gösterebilmek için sahip olması gereken şartları belirler.
Yaklaşık 170 ülkede 1 milyondan fazla kuruluş ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemini uyguluyor. ISO 9001 Standardının en önemli özelliklerinden biri tüm sektörlerdeki kuruluşlara uygulanabilir olmasıdır. Çünkü sistem müşteri memnuniyetine odaklanmıştır.
ISO 9001 Belgesi, etkin kalite yönetim sistemini tanımlayan bir standarttır. Kuruluş bu standardın şartlarını sağladığında ISO 9001 belgesini alabilir.
ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Sistemi Uygulamanın Yararları
- Kuruluşların daha sistemli bir şekilde çalışmasını sağlar
- Uluslararası standarda uygun çalışıldığı belgelenerek yeni pazarların ve iş olanaklarının kazanılması
- Etkin uygulama sayesinde müşteri memnuniyeti ile müşterilerden gelebilecek şikayetlerde azalma sağlanması
- Ürün ve hizmet kalitesi geliştirilerek maliyetleri hataların azaltılması
- Zaman ve malzeme kaybının azaltılması
- Üretim, planlama ve problem çözme çalışmalarının etkinliklerinin arttırılması
- Çalışan memnuniyetinde, motivasyonunda ve firma içi iletişimde iyileşme sağlanması
ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi' nin Süreçleri
- Süreç analizinin yapılarak mevcut durumun belirlenmesi.
- ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi farkındalık eğitiminin gerçekleştirilmesi.
- ISO 9001 Dokümantasyon oluşturulması ve süreçlere entegrasyonun sağlanması
- Süreç odaklı ve genel uygulamaların başlatılması.
- ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi İç Denetçi Eğitiminin gerçekleştirilmesi.
- İç Denetim faaliyeti kapsamında denetle yapılması
- ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi faaliyetleri ve diğer tüm faaliyetlerin Yönetim Gözden Geçirme Toplantısı ile değerlendirilmesi,
- Denetim ve Belgelendirme kuruluşuna başvuru, 1. ve 2. aşama denetim faaliyetleri.
- Başarı durumunda ISO 9001 KYS Sertifikasına hak kazanma.
-
ISO 14001 Çevre Yönetim Sistemi
ISO 14001 Çevre Yönetim Sistemi; çevresel etkilerinin belirlenmesini ve değerlendirilmesini, etkilerinin kontrol altına alınmasını, kirliliği önleyici faaliyetlerin gerçekleştirilmesini gerektirmektedir.
ISO 14001 Çevre Yönetim Sistemi; çevresel yönetimini uzun vadeli ve sürekli gelişmesine önemli ölçüde katkıda bulunmaktadır.
ISO 14001 Çevre Yönetim Sistemi; firmalara faaliyetlerinin bir sonucu olarak ortaya çıkan çevre etkilerinin belirlenmesi; bu etkilerin büyüklüklerinin değerlendirilmesi sonrasında da bu etkilerin en aza indirilmesi konusunda yardımcı olan bir araçtır.
ISO 14001 Çevre Yönetim Sistemi' nin Kuruluşlarda Uygulanmasının Faydaları
- İhaleye giren firmalar açısından avantaj sağlar.
- Tedarikçi değerlendirmelerinde avantaj sağlar.
- Çevre mevzuatlara uyumu arttırılır.
- Çevresel performans artırılır.
- Kurumun pazar payı artar.
- Kirliliğin kaynaktan başlayarak kontrol altına alınması ve azaltılması sağlanır.
- İzin ve yetki belgelerinin alınması kolaylaşır.
ISO 14001 Çevre Yönetim Sistemi' nin Süreçleri
- Süreç analizinin yapılarak mevcut durumun belirlenmesi.
- ISO 14001 Çevre Yönetim Sistemi farkındalık eğitiminin gerçekleştirilmesi.
- ISO 14001 Dokümantasyon oluşturulması ve süreçlere entegrasyonun sağlanması
- Süreç odaklı ve genel uygulamaların başlatılması.
- ISO 14001 Çevre Yönetim Sistemi İç Denetçi Eğitiminin gerçekleştirilmesi.
- İç Denetim faaliyeti kapsamında denetle yapılması
- ISO 14001 Çevre Yönetim Sistemi faaliyetleri ve diğer tüm faaliyetlerin Yönetim Gözden Geçirme Toplantısı ile değerlendirilmesi,
- Denetim ve Belgelendirme kuruluşuna başvuru, 1. ve 2. aşama denetim faaliyetleri.
- Başarı durumunda ISO 14001 ÇYS Sertifikasına hak kazanma.
-
ISO 10002 Müşteri Memnuniyeti Yönetim Sistemi
ISO 10002 Müşteri Memnuniyeti Yönetim Sistemi standardı, müşteri odaklı ve sürekli gelişim felsefesiyle, müşteri memnuniyeti ve karlılık sağlamak için gerekli bir araçtır. Müşteri şikayeti alındığında sistemin nasıl yönetilmesi gerektiğini, şikayetten kaynaklanan müşteri memnuniyetsizliğini memnuniyete dönüştürmenin yollarını gösteren yeni bir standartır.
ISO 10002 Müşteri Memnuniyeti Yönetim Sistemi' nin Faydaları
- Müşteri geri dönüşlerinin (feedback) sistematik bir şekilde kayıt altına alınması ve yönetilebilmesi.
- Bu kayıt altına alınan geri bildirimlerin değerlendirilip gerekli faaliyetlerin yapılmasının sağlanabilmesi.
- Müşteri geri dönüş hızının arttırılması.
- Elde edilen veriler sayesinde kuruluşun gelişim ve müşteri memnuniyeti yüzdesinin arttılması.
- Verileri iyi bir değerlendirme sonucunda çıkarılacak sonuç dersler sayesinde aynı tarz hata ve uygunsuzlukların yapılmasının engellenmesi.
ISO 10002 Müşteri Memnuniyeti Yönetim Sistemi' nin Süreçleri
- Süreç analizinin yapılarak mevcut durumun belirlenmesi.
- ISO 10002 Müşteri Memnuniyeti Yönetim Sistemi farkındalık eğitiminin gerçekleştirilmesi.
- ISO 10002 Dokümantasyon oluşturulması ve süreçlere entegrasyonun sağlanması
- Süreç odaklı ve genel uygulamaların başlatılması.
- ISO 10002 Müşteri Memnuniyeti Yönetim Sistemi İç Denetçi Eğitiminin gerçekleştirilmesi.
- İç Denetim faaliyeti kapsamında denetle yapılması
- ISO 10002 Müşteri Memnuniyeti Yönetim Sistemi faaliyetleri ve diğer tüm faaliyetlerin Yönetim Gözden Geçirme Toplantısı ile değerlendirilmesi,
- Denetim ve Belgelendirme kuruluşuna başvuru, 1. ve 2. aşama denetim faaliyetleri.
- Başarı durumunda ISO 10002 Müşteri Memnuniyeti Yönetim Sistemi Sertifikasına hak kazanma.
-
ISO 27001 Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemi
Sektörü ne olursa olsun bilgilerinin doğru saklanması, yedeklenmesi, güvenli ve izinli ulaşılabilirliğinin sağlanmasıdır.
3. tarafların bu bilgilere izinsiz ulaşmasının engellenmesi, kısacası organizasyona ve müşterilerine ait tüm bilgi ve dokümanların güvenliğini sağlayan Uluslararası bir Yönetim Sistemi Standardıdır.
ISO 27001 Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemi' nin Faydaları
- Kuruluşa ve müşterilerine ait bilgilerin güvenliğini arttırma.
- Kuruluşun piyasada itibar ve güvenilirliğini arttırma.
- Bilgi ve dokümanların güvenliği, yedeklenmesi, izinli tekrar ulaşılabilirliği, 3. tarafların izinsiz ulaşmasının engellenmesini sağlamak.
- Bilgi sızması halinde kuruluşun veya müşterisinin yaşayabileceği maddi ve manevi zararların engellenmesi.
- Gerekli bilgilerin düzenli bir şekilde arşivlenip gerektiği zaman güvenli ve izinli bir şekilde ulaşılabilirliğini sağlamak.
- Müşteri ilişkilerinin kuvvetlenmesini ve hizmet kalitesinin arttılımasını sağlamak.
- Kuruluş için ekonomik piyasa gözünde büyük itibar ve prestij sağlamak.
- Kuruluş içinde veri güvenliği konusunda kullanıcıların yetki ve sorumluluklarının belirlenmesini sağlamak.
- Veri depolama sistem donanımlarının bakımlarının düzenli yapılmasını sağlamak.
ISO 27001 Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemi' nin Süreçleri
- Süreç analizinin yapılarak mevcut durumun belirlenmesi.
- ISO 27001 Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemi farkındalık eğitiminin gerçekleştirilmesi.
- ISO 27001 Dokümantasyon oluşturulması ve süreçlere entegrasyonun sağlanması
- Süreç odaklı ve genel uygulamaların başlatılması.
- ISO 27001 Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemi İç Denetçi Eğitiminin gerçekleştirilmesi.
- İç Denetim faaliyeti kapsamında denetle yapılması
- ISO 27001 Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemi faaliyetleri ve diğer tüm faaliyetlerin Yönetim Gözden Geçirme Toplantısı ile değerlendirilmesi,
- Denetim ve Belgelendirme kuruluşuna başvuru, 1. ve 2. aşama denetim faaliyetleri.
- Başarı durumunda ISO 27001 BGYS Sertifikasına hak kazanma.
-
ISO 45001 İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemi
ISO 45001, ISO / PC 283 İş Sağlığı ve güvenliği yönetim sistemleri, proje komitesi tarafından geliştirilmiştir.
MART 2018 Tarihinde yayınlanmış, Geçiş için 3 yıl öngörülmüştür.
ISO ANNEXSL gereksinimleri doğrultusunda diğer tüm yönetim sistemleri standardı gibi ISO 45001 Yüksek seviye Standart yapısına göre oluşturulmuştur. Oluşturulan bu yapı sayesinde tüm yönetim sistemi standartlarında aynı tanım ve başlıklar yer almaktadır.
ISO 45001, ISO 14001 Çevre yönetim sistemi ve ISO 9001 Kalite yönetim sistemi yaklaşımlarını benimsemektedir.
ISO 45001, dünyanın her yerinde ve tüm sektörlerinde risk-bazlı yaklaşım çalışmalarını kullanarak standardizasyon oluşturulmuştur.
ISO 45001 ‘e daha detaylı değinecek olursak;
Yeni versiyon 10 ana maddeden oluşmaktadır.
ISO 45001 standardında Liderlik, Kuruluşun Bağlamı ,Risk ve Fırsatların belirlenmesi gibi başlıklara odaklanmıştır.
Özellikle Risk temelli yaklaşımı kuruluşun bağlamına uygun şekilde adapte etme gerekliliği ön plandadır.
Yine yeni versiyon da karşımıza çıkan bir diğer başlık İlgili tarafların ihtiyaç ve beklentileridir.
İş sağlığı ve güvenliği kapsamında ilgili taraflar belirlenmeli ve ihtiyaç – beklentileri belirtilmelidir.
ISO 45001 ANA BAŞLIKLAR;
- KAPSAM
- ATIF YAPILAN STANDARTLAR
- TERİMLER TARİFLER
- ORGANİZASYON YAPISI
- LİDERLİK
- PLANLAMA
- DESTEK
- OPERASYON
- PERFORMANS DEĞERLENDİRME
- İYİLEŞTİRME
-
ISO 13485 Tıbbi Cihazlar Kalite Yönetim Sistemi
Medikal sektörde her türlü medikal ürün imalatı yapan kuruluşlara uygulanabilen spesifik bir standarttır ISO 13485. Temel prensiplerini ISO 9001 sisteminden alan ve Medikal ürünlerin üretiminde, üretim süreçlerinin yönetiminde uygulanması gereken kuralları ve dokümanları düzenleyen bir standarttır. Medikal ürünlerin doğru üretilmesi güvenliği insan sağlığını direk etkileyen bir faktördür. Bu sebeple Medikal ürün imalatçılarının bu standart kuralları çerçevesinde süreçlerini iyileştirmeleri ve faaliyetlerini sürdürmeleri gerekmektedir.
ISO 13485 Medikal Sektör Kalite Yönetim Sistemi' nin Kuruluşlarda Uygulanmasının Faydaları
- Kuruluşlarda sürekli iyileştirme faaliyetleri yaygınlaşır.
- Hatalar önlenir ve değişkenlik azaltılır.
- Tedarik zincirindeki kayıpların azaltılmasını sağlayacak temel kalite sistemi geliştirilir.
- Medikal ürünlerde üretim hataları azalır ve ürünlerin güvenilirliği artar.
- Verimlilik artar, maliyetler azalır.
- Optimal ve pratik dokümantasyon imkanı sağlanır.
- Tedarikçi değerlendirmeleri pratik hale gelir.
- Kuruluş rakiplerine oranla çok daha sistematik bir çalışma ile başarı oranını yükseltir.
- Hatalı ürün oranının düşürülmesi ile geri dönüş ve ürün iadeleri azalır bu sayede kuruluşun sektörel piyasada prestij ve güveni artar.
ISO 13485 Medikal Sektör Kalite Yönetim Sistemi' nin Süreçleri
- Organizasyonun incelenmesi, süreçlerin ve durumlarının belirlenmesi.
- Yapılan tespitler göz önünde tutularak faaliyet planının oluşturulması.
- Kuruluşta ISO 13485 Medikal Sektör Kalite Yönetim Sistemi Temel Eğitiminin gerçekleştirilmesi.
- Sistem dokümantasyon alt yapısının oluşturulması.
- Dokümanların süreçlere entegrasyonu.
- Süreçlerin iyileştirilmesi.
- Süreç odaklı ve genel uygulamaların başlatılması.
- Kuruluşta ISO 13485 Medikal Sektör Kalite Yönetim Sistemi İç Denetçi Eğitiminin gerçekleştirilmesi.
- Sistem uygulamasının çapraz denetim yöntemi ile İç Denetim faaliyeti kapsamında denetlenmesi.
- Kuruluş ISO 13485 Medikal Sektör Kalite Yönetim Sistemi faaliyetleri ve diğer tüm faaliyetlerin *Yönetim Gözden Geçirme Toplantısı ile değerlendirilmesi, gerekli uygulama kararlarının yönetim tarafından alınması.
- Denetim ve Belgelendirme kuruluşuna başvuru, 1. ve 2. aşama denetim faaliyetleri.
- Başarı durumunda ISO 13485 Medikal Sektör KYS Sertifikasına hak kazanma.
-
ISO 16949 Otomotiv Kalite Yönetim Sistemi
ISO 16949 otomotiv sektörüne ait şartların tanımlandığı, otomotiv tedarikçileri için teknik standartların uyumuyla oluşturulmuş bir standarttır. Bu sistem ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi’ ne dayanır ve mevcut kalite yönetim sistemleri mevzuatlarına yeni ve katı kurallar getirmez. Otomotiv ana üreticileri (OEM) ISO/TS 16949 standardını tedarikçilerine büyük oranda zorunlu tutar. Ancak zorunluluğun dışında bu sistem imalat hatalarının ortaya çıkmadan önlenmesini ve müşteri iadelerinin minimuma indirilmesini hedeflediği için yan sanayi kuruluşların üretim maliyetlerinin gözle görünür oranda azaltılmasını sağlar. Otomotiv Ana Üretici veya Yan Sanayilerine (tedarik zinciri içindeki) ürün satabilmek için, pasaport niteliğindedir olan ISO/TS 16949 Standardı uygulaması ve sertifikasyonu.
ISO/TS 16949 Otomotiv Sektörü Kalite Yönetim Sistemi' nin Kuruluşlarda Uygulanmasının Faydaları
- Kuruluşlarda sürekli iyileştirme faaliyetleri yaygınlaşır.
- Hatalar önlenir ve değişkenlik azaltılır.
- Tedarik zincirindeki kayıpların azaltılmasını sağlayacak temel kalite sistemi geliştirilir.
- Birden fazla belgelendirme denetimine olan zorunlulğu ortadan kaldırarak otomotiv üretimi ve ilgili parça ve servis organizasyonlarının kalite yönetim sistemine genel bir yaklaşımı sağlanır.
- Optimal ve pratik dokümantasyon imkanı sağlanır.
- Tedarikçi değerlendirmeleri pratik hale gelir.
- Kuruluş rakiplerine oranla çok daha sistematik bir çalışma ile başarı oranını yükseltir.
- Hatalı ürün oranının düşürülmesi ile geri dönüş ve ürün iadeleri azalır bu sayede kuruluşun sektörel piyasada prestij ve güveni artar.
ISO/TS 16949 Otomotiv Sektörü Kalite Yönetim Sistemi ‘nin Uygulama Alanları
- Parça ve malzeme üretimi, montajı, servis parçası tedarikçileri.
- Isıl işlem, boyama, kaplama veya diğer yüzey işlemlerini yapan kuruluşlar.
- Müşteriye özel diğer işlemlerin tedarikçileri.
ISO 9001 standardından çok farklı olmayan ISO/TS 16949’a geçiş ISO 9001’i uygulayan işletmeler için son derece kolaydır. Temel ve önemli fark Müşteri Özel isteklerinin uygulanıp uygulanmadığının denetlenmesidir. Ana otomotiv üreticilerinin tedarikçilerinden bazılarına uygulaması için zorunlu tuttuğu bazı özel istekleri aşağıda sıralanmıştır. Parçanın önemine, kullanım vs. durumuna göre istekler artmakta ya da azalmaktadır. Bunlar;
- SPC (İstatiksel Proses Kontrolü)
- FMEA (Olası Hata Türleri ve Etkileri Analizi)
- MSA (Ölçüm Sistemleri Analizi)
- APQP (İleri Ürün Kalite Planlaması)
- PPAP (Üretim Parçası Onay Prosesi)
-
ISO 50001 Enerji Yönetim Sistemi
Günümüzde birçok kuruluş çalışmakta oldukları iş ortaklarına çevreye karşı olan sorumluluklarını sormakta ve enerji verimliliklerini nasıl gerçekleştirdiklerini sorgulamaktadır. Bununla beraber ülkeler enerji tüketimini azaltmak için ve enerji teminin sürekliliğinin sağlanması için ticari kuruluşlara zorunlu uygulamalar koymaktadır. Bu gibi beklentiler karşısında uygulanan enerji verimliliği sistemi, firmaları potansiyel bir rekabet ortamında ön plana çıkaracaktır.
ISO 50001 Enerji yönetim sistemi, enerji ile ilgili gereksinimleri, yönetimi, uygulanmasını ve bakımı içeren bir standarttır. ISO 50001 Enerji yönetim sistemi standardı organizasyonların enerji verimliliğini yükseltmek için gerekli olan, süreç ve sistemleri oluşturmalarını, bu süreç ve sistemlerin uygulanmasını ve sürdürülebilirliğini sağlamaktadır.
ISO 50001 Enerji Yönetim Sisteminin Faydaları
- Enerjiden kaynaklanan masraflar kontrol altında tutular ve azalır.
- Uygulamaya konulan projeler yardımıyla enerji tüketimi azaltılır.
- Sera Gazı Emisyonlarını azaltarak yasal yükümlülüklere uyumunuzu kolaylaştırır.
- Mevcut cihaz ve ekipmanların kullanımı kontrol altında tutulur ve enerji tüketiminin izlenmesi yoluyla performans hakkında bilgi edinilir.
- Verimliliğin artırılması ve yasalara uygunluğu sağlanır,
- İsraftan kaynaklanan olumsuz çevre etkisi azaltılır.
- Enerji bilinci ile ilgili olarak toplum içinde saygınlığı arttırır.
-
ISO 22301 İş Sürekliliği Yönetim Sistemi
ISO 22301 İş Sürekliliği Yönetim Sistemi
-
ISO 20000-1 Bilgi Teknolojileri Hizmet Yönetim Sistemi
ISO/IEC 20000-1, ISO (Uluslararası Standardizasyon Örgütü) ve IEC (Uluslararası Elektroteknik Komisyonu) tarafından Bilgi Teknolojileri Hizmet Yönetimi (BTHY) konusunda hazırlanmış uluslararası bir standarttır. ISO 20000 standardı, daha etkili BT hizmetleri sunulmasına yardımcı olmak için tasarlanan bir dizi yönetim sürecini tanımlamaktadır. ISO 20000, kuruluşunuzun Bilgi Teknolojileri Hizmet Yönetimi’ni yönetmenizi kolaylaştıran bir metodoloji ve çerçeve sunarken kuruluşunuzun en iyi uygulamaları takip etmesine de imkan tanıyan bir yapıdadır. Standart gerekliliklerinin yerine getirilmesi sayesinde kuruluşlar sunmakta oldukları Bilgi Teknolojileri Hizmetlerinin gelişimine imkan tanıyacak en iyi uygulamaları da gerçekleştirebilmektedirler. ISO 20000, küçük, orta ya da büyük ölçekli her türlü işletmeye uygun olarak geliştirilmiş bir standarttır.
-
ISO 18295:2017 Çağrı Merkezi Yönetim Sistemi
ISO 18295-1 Müşteri iletişim merkezleri – Bölüm 1: Müşteri iletişim merkezleri için gereksinimler.
ISO 18295-2 Müşteri iletişim merkezleri – Bölüm 2: Müşteri iletişim merkezlerini kullanan müşteriler için gereksinimler.
EN 18295-1,2, Müşteri iletişim merkezleri için özel şartlar içeren uluslararası bir standarttır.
Bu standarda belirtilen sistem şartları, hizmetin teknik şartlarını tamamlayıcı niteliktedir.
Bu standardı hazırlamanın genel amacı iletişim merkezleri için ortak kalite ve teknik şartlarının belirlenmesidir.
Standard hem iç hem de dış kaynaklı müşteri iletişim merkezleri için geçerlidir. Standart hem iletişim merkezi ve hem de bu merkezleri kullanan müşteriler için düzenlenmiştir.
Faydaları;
- İletişim kontrollü ve kaliteli bir biçimde sağlar
- Düzenli ve sürekli veri akısına olanak tanır
- Hizmet iyileştirmeleri için geri besleme sağlar
- Verilen hizmet geriye dönük olarak izlenebilir
- Maliyetlere olumlu etki eder
- Hizmet alan müşterinin haklarının korunmasını sağlar
- Etkin Zaman Yönetimi sağlar
- Sürekli Gelişimi mümkün kılar
- Marka Değerinizi artırır
- Ekip Motivasyonunu artırır
- Kişisel Gelişimi tetikler
- Alınan Eğitimlerin Etkinliğini ölçer
- Süreçlerinizi iyileştirir
- Çağrı Kalitenizi artırır
- Rekabet Avantajı sağlar
- Müşteri Memnuniyetinin Artmasını sağlar
- Verimliği yükseltir
-
ISO 17020 Muayene Kuruluşları Akreditasyonu
ISO 17020, "Muayene hizmeti gerçekleştiren kuruluşlar için genel faaliyet kriterleri" olarak tanımlanan muayene kuruluşlarının yetkinliği için uluslararası olarak tanınmış bir standarttır. ISO 17020, kalite yönetim sistemine özel olarak hazırlanmış olan ISO 9001 standardı ile karıştırılmamalıdır. ISO 9001 bir muayene kuruluşunun teknik yeterliliğinin değerlendirilmesini gerektirmez ve ISO 17020 bir alternatif değildir.
Genel Olarak Akreditasyon Alması Gereken Hizmet Alanları
- Uluslararası gözetim hizmeti sunan kuruluşlar.
- Araç muayene istasyonları ve egzoz emisyon ölçüm istasyonları.
- Periyodik fenni muayene hizmeti veren kuruluşlar.
- Muayene ve karşılaştırılmalı uygunluk kontrolü yapan kuruluşlar.